Kontakt: 503911541
Moje konto

HAK HOLOWNICZY

Jaki wybrać?

Na rynku występują następujące rodzaje haków holowniczych:

– hak z odkręcaną kulą na dwie śruby

hak z kulą odejmowaną bez użycia narzędzi półautomaty horyzontalne (poziome), oraz automaty vertykalne (pionowe)

 

– haki elektryczne (montowane przeważnie fabrycznie)

Kula odkręcana na dwie śruby

Kula wypinana poziomo - horyzontalnie

Kula wypinana pionowo - vertykalnie

                Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Polsce możemy poruszać się z hakiem nieodkręconym lub nie ściągniętym automatem. Wyjeżdżając za granicę do krajów unii europejskiej musimy kulę haka zdemontować w przypadku gdy nic nie ciągniemy. Stąd największy udział w rynku mają haki z odkręcaną kulą na śruby. Z jednej strony są najtańsze, proste w demontażu i nie wymagają żadnych czynności serwisowych.

 

 

Drugi rodzaj haków to automaty czyli haki demontowane automatycznie przez zwolnienie dźwigni lub obrót gałką zamykaną na klucz. W tym segmencie mamy do wyboru haki produkowane przez polskich producentów HAK-POL, STEINHOF, AUTO-HAK

Haki elektryczne montowane są głównie przez fabryki podczas składania pojazdu. Zamontowanie ich poza serwisem (fabryką) jest związane z koniecznością zaprogramowania w pojeździe (zakodowania) haka u dealera danej marki.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami hak musi być wyposażony w tabliczkę znamionową, która poświadcza że hak spełnia normy E20, oraz że uciąg jest zgodny z uciągiem wpisanym w dowód rejestracyjny właściwy dla danego modelu samochodu.

Tabliczka znamionowa zawiera również istotny parametr tzw. Nacisk na kulę, co jest ważne przy chęci wykorzystywania haka do transportu rowerów na platformie rowerowej na hak. 

Wybór rodzaju haka to jedno, a rodzaju wiązki elektrycznej w którą ma być wyposażony hak to drugie.

Do rzeczy!

Główny podział wiązek można określić na dwa rodzaje:

7PIN

 

13PIN

Wiązka z gniazdem 7PIN

Wiązka z gniazdem 13PIN

Wiązki 7PIN obsłużą 100% lekkich przyczep bagażowych o DMC do 750kg

Wiązki 13PIN będą potrzebne do obsłużenia 100% platform rowerowych, przyczep bagażowych o DMC większym niż 750kg wyprodukowanych po 2015r, oraz przyczep kampingowych.

 

Jak wynika z powyższej wyliczanki najlepiej założyć wiązkę 13PIN i ewentualnie dokupić redukcję 13/7. Takie rozwiązanie daje możliwość obsłużenia wszystkich przyczep i platform rowerowych dostępnych na rynku.

Wiedząc co potrzebujemy jak chodzi o rodzaj wiązki 7 czy 13PIN, pora na rozeznanie jakiego rodzaju wiązki wymaga nasz samochód.

Starsze samochody zadowolą się wiązką 7 lub 13PIN tzw analogową.

Jest to tradycyjnie wpinana w lampy tylne wiązka, zabezpieczona bezpiecznikami w już istniejącymi w samochodzie. Młodsze patrz nowsze modele samochodów wymagają już instalacji tzw. modułowej. Tu ciekawostka wynikająca z kilkudziesięcioletniego prowadzenia montażu haków pierwszy znany mi samochód który wymagał instalacji haka modułowej to jest model BMW E39 produkowany w latach 1995-2003. Instalacje modułowe poza w/w podziałem 7 i 13pin dzielą się na tzw:

– uniwersalne równoległe (o których mowa była powyżej)

 

– dedykowane 

INSTALACJE ELEKTRYCZNE HAKA UNIWERSALNE

INSTALACJE ELEKTRYCZNE HAKA DEDYKOWANE

Wiązki dedykowane są zalecane szczególnie do samochodów klasy średniej i wyższej, gdzie rozwój elektroniki i wyposażenie ich w wiele funkcji takich jak ABS, ASR, tempomat aktywny, czujnik zmiany pasa ruchu, czujnik martwego poza itp. wymaga zmiany charakterystyki ich pracy po podpięciu na haka przyczepy czy platformy rowerowej. Niektóre rodzaje samochodów wymagają zakodowania do komputera wiązki haka, bez czego nie działa ona prawidłowo.

Moduły uniwersalne/równoległe działają równolegle do instalacji elektrycznej samochodu, dzięki czemu nie zakłócają pracy układów elektronicznych, ale też i z nimi nie współpracują. Bezdyskusyjnie zalety modułów równoległych to:

– niska cena

– łatwy serwis

– niezawodność i niezależność działania

– brak generowania błędów i kłopotów w przypadku wpięcia przyczepy z uszkodzoną instalacją elektryczną

– pełny test sprawności świateł/test przyczepy (dotyczy tylko niektórych producentów modułów)

Podsumowując jak w przypadku samego haka większość osób wybiera odkręcaną kulę, tak w przypadku rodzaju wiązki bardziej decydują wymogi techniczne samochodu.

Dobór dobrego rozwiązania proponujemy poprzedzić rozmową konsultacyjną z fachowych serwisem zajmującym się na co dzień montażem haków.

Po montażu haka musimy go zalegalizować dwuetapowo.

1.       Jedziemy do diagnosty który dokonuje przeglądu technicznego i wystawia stosowne zaświadczenie. Pamiętajmy, że w dzisiejszych czasach gdy nie musimy wozić ze sobą prawie żadnych dokumentów to w tym przypadku dowód rejestracyjny jest niezbędny.

 

2.       W wydziale komunikacji dokonujemy na podstawie zaświadczenia wbicie haka w dowód rejestracyjny. Przypominam, że w tym przypadku również potrzebujemy mieć przy sobie dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu.

 

Małe post scriptum do użytkowników.

Wyżej opisane artykuły są subiektywną opinią pracowników firmy zajmującą się na co dzień montażem haków oraz sprzedażą przyczep od 15-25 lat.

 

Oczywiście w myśl zasady, że aby napić się mleka nie trzeba kupować krowy, zawsze można skorzystać z wypożyczalni przyczep. Wypożyczalnie dysponują zarówno przyczepami bagażowymi o różnej wielkości skrzyni z plandeką i bez plandeki, jak i specjalistycznymi przyczepami.

Najczęstsze opcja to tak zwana dłużyca, przyczepa do przewozu motorów, przyczepa do przewozu quadów, kosiarek samobieżnych, traktorków itp.

 

Stawki naliczane są dobowo. W zależności od wypożyczalni są różne wymagania co do posiadania dokumentów w celu identyfikacji, mowa o dowodzie osobistym, bądź prawie jazdy.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Related News

x